Demà (avui quan acabe d’escriure aquesta entrada) té lloc a Móra d’Ebre la presentació de la novel·la Partida. A fi d’aclarir idees per a dir alguna cosa amb cap i peus a l’hora de la presentació, escric aquestes quatre ratlles.
Es tracta d’una novel·la històrica, una novel·la d’acció, d’aventures, d’intriga, d’amor i guerra. Una noia rep una carta de França, de son pare, un exiliat dels que “se’n va anar davant”. Aquesta carta obri una partida, un joc en què es creuen apostes que acaben sent a tot o res. A començaments dels anys 50, com deia el poeta, eren anys de cauteles, una època de prevencions, de silencis, de garrotades. Als pobles, al poble on aquesta noia rep una carta de son pare, a qui no veu des de fa molts anys, era el el temps de l’ordeno y mando, de traure pit, de fer-se dir sí senyor. I les “partides”, de maquis, de guàrdies civils, ja es jugaven de raderies.
Amàlia, la protagonsita d’aquesta història, una noia que també viu partida entre dos móns, també fa la seua aposta particular. Té uns quants trumfos a la mà i ha d’entrar en joc si no vol perdre-ho tot. Al ball s’hi va a ballar i a ella li ha tocat ballar, ni que siga amb una gramola clandestina en una casa del carrer de la Portella. Perquè la història passa a Traiguera, com podria passar en qualsevol altre poble del Maestrat, de les Terres de l’Ebre, del Matarranya, n’hi hauria prou de canviar-ne uns pocs noms. O potser no, qui sap. Hi ha llocs on hi ha coses que es viuen amb una passió especial, intransferible. Com espero que ho siga la lectura d’aquest llibre.

Octubre 24, 2009 a les 12:10 am |
[...] i Desumvila de Benissanet. Ella va conduir l’acte en què es va presentar la meua novel·la Partida a la Fira del llibre Ebrenc de Móra d’Ebre, l’any passat, i tots dos parlen amb [...]