El valor de l’emoció

200px-StendhalLlegeixo Els amors d’Stendhal d’Helena Barba, professora d’institut a qui no conec. D’entrada, llegeixo aquest llibre per la senzilla raó que m’ha caigut a les mans per causes que ara no ve al cas explicar. D’entrada, per les característiques de l’objecte, em sembla sospitós, però no acabo de definir per què.

M’hi engnanxo. Entre altres fonts, l’autora s’ha basat en papers autobiogràfics de l’escriptors francès, representant destacat del Romanticisme amb majúscula, és a dir, del moviment literari i cultural que va desenvolupar-se a Europa a la primera meitat del segle XIX, més o menys. L’ha escrit pensant sobretot en un públic adolescent: els seus alumnes. M’hi enganxo com a recurs per matar una estona que he de passar de la manera menys avorrida possible. El text és del tot llegívol. El retrat de la França de l’època, amb un protagonista molt jove que pateix els traumes d’origen familiar que marcaran tota la seua vida, resulta convincent. Després, la novel·la avança amb determinació per l’eix temàtic en què l’autora vol centrar-se. No tant el vessant literari de l’autor sinó la seua experiència amorosa amb les dones que van passar per la seua existència tot al llarg de la vida.

Resulta interessant veure el tractament que d’aquesta matèria en fa una dona, Helena Barba, centrant-la en una figura històrica, literària, masculina, que, per si fos poc, resulta ser un referent de la millor tradició cultural europea: el Romanticisme. Avui, parlar de romanticisme és una qüestió perillosa per la devaluació que el terme ha experimentat en mans dels especuladors de les emocions, dels aprofitats de la sentimentalitat, dels que s’arrosseguen com les serps per platós de televisió i el paper cuixé a la recerca del diner fàcil. És un subproducte, un pinso, que es dóna a un públic adotzenat, que només troba en el consum de carronya edulcorada de les relacions humanes un motiu per satisfer el morbo. Per fer-se palles mentals. Helena Barba fa una aproximació esplèndida, preciosa, a l’experiència amorosa. Ho fa des del punt de vista de dona i a partir d’un referent clàssic, incontaminat, que és un home amb unes necessitats afectives del tot humanes, universals.

Es parla del que donem a llegir als joves per formar-los en l’hàbit de la lectura, perquè demà siguen lectors, perquè tinguen aquesta via d’accés a la cultura i a la llibertat. No sé fins a quin punt la literatura anomenada juvenil, pensada sobretot per a un públic d’aquestes característiques, no és també un producte excessivament edulcorat per la correcció política que demana la formació dels joves. Hi ha veus que diuen que donem als joves una literatura que potser temàticament parla del seu món, però que no serveix per a res, que es llegeix com es mira un reality show o es llegeix una revista de xarfarderies: amb una absoluta i intencionada superficialitat.

En aquest sentit, si alguna cosa té aquest llibre és el valor de, amb una delicadesa expressiva d’allò més polida, donar a entendre com funcionen les emocions relacionades amb l’amor i amb el sexe. Com les va viure un romàntic integral com Stendhal. Amb la qual cosa s’erigeix en model de referència amb uns recursos narratius ben construïts.

Després m’imformo que editorial, Emboscall, és una editorial artesanal, de Vic, feta a partir d’una iniciativa individual que més aviat està de morros amb el funcionament comercial de les editorials normals i corrents. I que edita autors que potser d’una altra manera no tindrien cap més canal. Desconec si és el cas d’Helena Barba. En tot cas, em quedo amb la idea amb què treballa l’editorial: que hi ha bona literatura, sovint literatura significativa culturalment parlant, fora dels circuits del gran mercat. Això ja se sabia, però reforça la idea amb què, per exemple, va fer-se La catosfera literària 08: que hi ha un gruix de personal que produeix cultura sense la necessitat d’haver d’aparèixer als mitjans.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s