Biografia lingüística 3

Amb aquest bagatge vaig arribar al batxillerat a la Laboral de Tarragona. Recordo perfectament com aquell dia, en formalitzar l’ingrés, se’m va oferir la possibilitat de fer l’assigantura de català. La Generalitat de Catalunya tot just havia començat a funcionar com a institució democràtica i l’assignatura de llengua ja era obligatòria per als escolars. El cas de la Laboral era atípic, perquè a més de l’alumant del Principat n’acollia de diversos llocs d’Espanya. A aquests, entre els quals em trobava per la cosa administrativa, se’ns oferia la possibilitat de fer l’assignatura. Recordo que algun company del poble va agafar-la. Jo, no; contra el parer de mon pare. La veritat és que, vist des d’ara, ell tampoc no s’hi va escarrasar gaire. La situació familiar no era bona i segurament tenia altres maldecaps en què pensar. Anys més tard, ha arribat a parlar de quan ell anava a escola a Perafort i va aprendre alguna cosa de català, cançons especialment, de la mà de mestres represaliats que tanmateix, en tornar a l’aula, van continuar ensenyant català clandestianment.
Jo en aquell moment tenia altres coses al cap. En aquella edat, les meues intencions eren convertir-me en mecànic i el fet de fer cap al batxillerat sospito que devia deure’s a un arranjament familiar de la sol·licitud. Cosa que, de ser certa, he d’agrair de tot cor. En qualsevol cas, en aquell moment, jo no estava per fer una assignatura més amb la qual no havia tingut cap contacte previ. El que sabia de lletra ho sabia en castellà i prou.
A la Laboral, d’altra banda, a començaments dels 80, totes les classes funcionaven en castellà. Hi vaig conèixer molts companys castellans i fins i tot es parlava castellà entre catalanoparlants. Les habilitats que puga tenir de castellà les vaig aprendre llavors i sense dubte s’han anat rovellant amb el temps, a causa la pràctica d’ús basada a no canviar de llengua.
De tota manera, es tractava d’una situació que havia de canviar ràpidament. Personalment, el contacte amb la realitat de l’assigantura de català, que no cursava, va crear-me en aquells anys una necessitat progressiva de tapar el forat. Llegia els llibres de lectura dels comanys, que van ser les meues primeres lectures en català. No vaig entendre Laia, de Salvador Espriu, però va fascinar-me’n el llenguatge. El cop de Te deix, amor, la mar com a penyora, en aquella tendra ànima despistada de 18 anys, va ser de considereació.

I la situació canviava ràpidament. La conformació d’un imaginari ideològic personal, en aquella època, va desplaçar-me de l’uniformisme espanyol que portava cap al nacionalisme català. No es va tractar mai d’un canvi radical, però allà hi ha l’arrel de com veig el món ara, d’acord amb la meua dedicació professional i amb la meua vivència política. Aleshores, en arribar al final del batxillerat, vaig decidir estudiar filologia a Castelló perquè allò em permetria recuperar el temps perdut, aprendre el català que no sabia. Evidentment aleshores això formava amb el castellà, la lingüística i, sobretot, la literatura, un tot indestriable i durant bastants anys vaig haver de dir-me a mi mateix que la decisió de no cursar la matèria de llengua al començament del batxillerat no tenia perquè suposar-me cap penediment, per incoherent que haja acabat resultant. Potser si l’hagués feta, hauria acabat decidint-me pels estudis d’història, que era l’altra matèria que m’atreia. Entremig, això no obstant, hi va haver la literatura castellana, la universal, la francesa i aquell gran esvoranc obert per unes lectures que ara em pareixen inimaginables però que en aquell moment vaig fer amb devoció. La literatura era fascinant i no me’n volia allunyar.

Anuncis

Deixa un comentari

